Schul-ICT, Sep 2006

The Impact of Moore's Law

28 September 2006 | Beat Döbeli Honegger | Schul-ICT

Via blog-one folgende Darstellung bei http://www.learningwithlaptops.com/ gefunden:

mooreslaw.jpg

Dazu meint Fred Bartels:
The effects of developments in information technology described by Moore's Law have already been significant in schools. However, in the next few years, ongoing doublings in the power of digital information technology will lead to schools being fundamentally altered by computers. Instead of being at the periphery of the education process, computers will be centrally involved in almost all aspects of teaching and learning.

MIT's $100 laptop is perhaps the clearest sign that things are about to change in a big way. Another sign is Apple's inclusion of a built-in video camera in all their new laptops. Google's providing a free version of SketchUp is a third. The ongoing rapid development of Moodle a fourth. Second Life a fifth. Then there are wikis, blogs, MySpace, webcasts, Google Earth, Google News, Google Maps, iChat AV, Marritech, Skype, Elgg, Garage Band... I'm sure you could add many more without much effort.

Manchmal gehen meine Äusserungen in eine ähnliche Richtung, aber der gelb markierte Satz ist nun selbst mir etwas zu direkt: Die schiere Rechenleistung führt zu einer Veränderung der Schule. Meine Erfahrung sagt mir, dass da noch das eine oder andere dazwischen liegt...

Solche Äusserungen rufen dann Autoren wie Bob Seidensticker, einen ehemaligen Microsoft-Entwickler auf den Plan. Die schreiben dann Bücher wie FutureHype (Biblionetz:b02877), in der sie gegen solch überhöhten Erwartungen ankämpfen. Bob Seidensticker tut das mit der Widerlegung von neun Technologie-Mythen:
  • Technology-Myth #1: Change is Exponential (Biblionetz:a00747)
  • Technology-Myth #2: Technology is Inevitable
  • Technology-Myth #3: Important New Products Arrive Ever Faster
  • Technology-Myth #4: The Rising Tide of Valuable Information
  • Technology-Myth #5: Today’s High-Tech Price Reductions are Unprecedented
  • Technology-Myth #6: Products are Adopted Faster
  • Technology-Myth #7: Invention Gestation Time is Decreasing
  • Technology-Myth #8: The Internet Changes Everything
  • Technology-Myth #9: Moore’s Law is Really Important

Und so streiten sich die Extreme fröhlich vor sich hin, während sich die Welt langsam aber sicher eben doch verändert.

Hinweis auf FutureHype von Marc

A Personal Computer for Children of All Ages

15 September 2006 | Beat Döbeli Honegger | Schul-ICT

Am letzten Samstag hielt ich am Letec-Seminar anlässlich des 20. Jahre-Jubiläums der Firma Letec einen Vortrag zum Thema One-to-one computing in der Schule unter dem Titel Ein iPod pro Schulkind:

img001.jpg

Im Vortrag habe ich das Paper A Personal Computer for Children of All Ages (Biblionetz:t03304) von Alan Kay (Biblionetz:p00541) aus dem Jahr 1972 (!) vorgestellt.